Hållbarhet

Skötsel & Reparation

Länge leve handskarna!

Hög kvalitet i form av slitstarka material, genomtänkt design och gott hantverk är en förutsättning för att våra handskar ska hålla länge. Men hur de sköts om av användaren är minst lika viktigt. Vi strävar efter att förlänga livslängden på våra produkter genom skötselråd, reparationstjänster och utbytbara foder.

Tips och råd för enklare handskvård

Många av de material Hestra arbetar med är naturligt slitstarka. Men väder och slitage kan nöta på sömmar, påverka impregneringar och torka ut lädret. Därför ger vi tydliga instruktioner till våra kunder om hur de kan vårda och tvätta sina olika typer av handskar samt byta ut foder. Tips och instruktioner finns på vår webbplats, och vi håller regelbundet utbildningar för butikspersonal för att betona vikten av handskvård, reparation och utbytbara foder. Till våra friluftshandskar i läder skickar vi ofta med en tub av vårt eget läderbalsam – en enkel gest som lyfter fram vikten av skötsel för att förlänga handskens livslängd.

Löstagbara foder för längre produktliv

En av våra viktigaste hållbarhetsinsatser är att erbjuda handskar där innerfodret kan bytas ut och anpassas. Med utbytbart foder kan användaren enkelt ersätta en sliten innerhandske när materialet, till exempel ull eller G-Loft, har tappat sin isolerande förmåga. Det ger också möjlighet att variera värmen beroende på aktivitet och temperatur. Detta förlänger både hållbarhet och funktionalitet, vilket resulterar i färre köp (och produktion) av nya handskar. 

Att öka antalet modeller med löstagbara foder är därför ett av våra miljömål. Under 2023/24 hade 21 procent av våra sporthandskmodeller löstagbara foder, medan 47 procent av alla sålda handskar hade löstagbara foder och vi totalt sålde 24 743 foder. Även på modehandskar går det att byta ut en utsliten insida. I våra konceptbutiker i Stockholm och Göteborg, samt på vårt huvudkontor i Hestra, har vi sömmerskor som kan sy i nytt foder – ibland medan kunden väntar. I övriga konceptbutiker och hos våra återförsäljare kan handskar lämnas in för foderbyte

Uttagbart foder, Army Leather Heli Ski.


Med utbytbart foder kan användaren enkelt ersätta en sliten innerhandske när materialet, till exempel ull eller G-Loft, har tappat sin isolerande förmåga, samt även variera värmen beroende på aktivitet och temperatur.

Skötsel & Reparation


Reparationsservice och garanti

Hestra erbjuder tre års garanti på alla handskar. Om en handske går sönder på grund av ett fabrikationsfel under denna tid reparerar vi den utan kostnad. Vi erbjuder även reparationsservice efter garantiperioden, oftast till en rimlig avgift. Mindre reparationer kan ofta göras direkt i våra butiker, medan mer avancerade åtgärder utförs vid våra reparationscenter i Hestra och Ungern. 

Handskar med tekniska material – som membran eller uppvärmda handskar – skickas till vårt reparationscenter i Ungern, där vi har specialiserad utrustning för att öppna och tejpa sömmar, samt ersätta elektronik i värmeslingor. 

Idag reparerar vi cirka 1 600 handskar per år vid våra reparationscenter och efterfrågan ökar. Vi ser det som ett tecken på att fler av våra användare blir medvetna om sin konsumtion och rör sig bort från slit-och-släng- mentaliteten. Vi vill utöka vår reparationstjänst i framtiden och marknadsföra den tydligare än vi gör idag. Vår ambition är att fler ska känna till möjligheten att förlänga livslängden på sina handskar.

Hestra reparationscenter, Ungern.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Läs mer om hållbarhet